Home

LaagsteHoogste
Trips
dinsdag, 09 augustus 2011 01:09

We lopen Terneuzen binnen met een ondergaand zonnetje,

terneuzen2

maar we weten wat er komen gaat: windkracht 8 en bakken met regen, vanaf de volgende ochtend. Daar hebben we niet zo'n zin in. Maar goed, we zijn hier omdat Peter graag een vriendin wil ontmoeten die in Hoek woont (met uiteraard een eigen Hyves-pagina), hij heeft zelfstandig een dagje uit met haar geregeld en wie zijn wij om hem daarin te belemmeren. Die ochtend komt de moeder van Kim hem ophalen, in het laatste restje zonneschijn. Ze gaan een dagje tuben in Vlissingen, terwijl wij ons heil zoeken in het dorpscentrum van Terneuzen. De wind is dermate aangetrokken dat aan boord verblijven geen pretje meer is, ook al liggen we in de haven. Van ellende gaan we de Tour de France kijken in het clubhuis van de haven. Aardige mensen, maar wat een droefenis. Gelukkig gaat de wind in de avond liggen, en als de volgende morgen onze bemanning weer compleet is (het tuben is wat minder succesvol verlopen voor Kim, die na een val naar het ziekenhuis mocht: beterschap!) doen wij lekker de trossen los voor een rustig tochtje naar Wemeldinge om uit te blazen. Voor de verandering staat er niet zoveel wind, er is zelfs wat zon, dat is goed voor het moraal aan boord!

geenregen

Over efficiëntie gesproken: 12 uur trossen los uit Terneuzen, 17:00 liggen we vast in Wemeldinge, 21:00 is alle was gedaan en droog! Dat was hoog tijd ook, want ondertussen begint alles toch wel nat te worden door de vele liters hemelwater die we over ons heen hebben gekregen.

In Wemeldinge hebben we ook de tijd om het vlaggenlijntje weer terug te doen, dus kids in de mast gehesen. Dat levert altijd erg leuke videobeelden op, maar dit keer laat de techniek me een beetje in de steek, dus helaas zonder filmpje vandaag.

mastklim

Maar ik moest ook nog even de lieren smeren. Zo moeilijk is dat niet: schroef bovenop los, drum eraf tillen, smeren en het geheel terugplaatsen tot je een ploemp! hoort. Eh, wacht even, dat is niet goed geloof ik. Yep, een onderdeeltje ligt nu op de bodem van de haven. Bij het schrijven van dit stuk, 10 augustus dus, krijg ik van de importeur Visser Watersport een telefoontje dat het onderdeel binnen is. Toch knap, dat ze na 15 jaar nog een onderdeel van nog geen tientje kunnen leveren!

De haven is verder prima in orde, maar nogal afgelegen. We willen iets nieuws en besluiten de volgende dag naar Veere te gaan. Dat gaat in het begin vrij voorspoedig, maar voor de lunch gaan de zeilpakken alweer aan.

veere regen2

Als op het N-Z stuk van het Veerse Meer de wind recht op de kop draait en aantrekt tot ruim 8Bft, breekt weer eens een borglijntje (is al vaker gebeurd, stond op lijstje om definitief op te lossen) en moeten de zeilen heel snel weg. Dat kunnen we gelukkig, en als we het NZ-stuk achter de rug hebben varen we op fok-alleen naar de Marina. Daar aangekomen in de stromende regen, krijgen we te horen dat er geen supermarkt in Veere is. Wel een eenmalige boerenmarkt; we scoren verse aardappelen, een bloemkool en een lekkerbekje, hangen de kleren weer eens te drogen, doen een spelletje en gaan naar bed. Wat een teleurstelling: Veere in de regen is echt helemaal niets waard. Alles is nat, ook binnen.

veere vochtig1veere vochtig2

De stemming is aan het omslaan, muiterij dreigt als de schipper niet snel met een plan komt. De fun-factor van deze vakantie moet omhoog, en snel ook! Van de atmosfeer hoeven we geen hulp te verwachten, dagen met wateroverlast staan aangekondigd op de KNMI-site. We kijken nog eens naar de wind (waar kunnen we makkelijk heen) en de dingen die we zouden kunnen doen, er blijft maar één optie over: naar de Roompot Marina en met z'n allen het subtropisch zwembad in. Worden we nog een keer nat, maar dan wel gepland en verwarmd! De volgende ochtend steken we zo snel mogelijk het haventje uit en zeilen met een prima windje naar de Zandkreeksluis. We zien zowaar een stukje zon, eventjes dan; voor we de sluis in kunnen zijn de zeilpakken weer uit de kast om de eerste hoosbui af te weren. Na de sluis hijsen we alleen het grootzeil, maar dat wordt rond de Zeelandbrug toch wat te groot als we 30 knopen in de rug hebben. Grootzeil weg, en alleen op de fok leggen we het laatste stuk af. Detail: het heeft niet meer geregend, we zien het hemelwater oostwaarts vallen maar bij ons schijnt een mager zonnetje tussen de minieme streepjes blauwe lucht.

Maar de verwachte wolkbreuken komen wel degelijk, de volgende dag terwijl wij met onze luie kont in een zwemparadijs de tijd en het pokkeweer voorbij laten gaan.

roompot

Hoewel er niets te doen is, plakken we er nog een dagje aan vast. En waar we begonnen met een afspraakje van Peter, gaan we deze keer ook afsluiten met een van Peters dames: morgen om 14:00 pikken we haar op in Colijnsplaat. Een ons onbekende jongedame komt een dagje meevaren. Zou het met Kim net zo goed kersen eten zijn als met Monique? We gaan het beleven!