Home

Het Wad deel 2 PDF Afdrukken Email
Gebruikerswaardering: / 1
LaagsteHoogste 
Trips
maandag, 26 juli 2010 23:59

Die planning werkt ongeveer als volgt: we stellen een volgend reisdoel voor, kijken dan wanneer dat weertechnisch bereikbaar is en vervolgens overwegen we wat we gaan doen tot het tijdstip van gunstig weer. Levert dat plaatje een goed vakantiegevoel op, dan gaan we dagelijks checken of de weersverwachting gelijk blijft; geeft het geen goed gevoel dan veranderen we het doel en gaan we het proces opnieuw in. Het weer controleer ik via de site van het KNMI (die heeft ook de Scheepsweerberichten, zodat je niet hoeft te wachten op de marifoonberichten van de Kustwacht), gribfiles via UGrib, eventueel aangevuld met wind van Windguru. In de aanloop naar een tocht haal ik minimaal dagelijks weer-updates binnen. Voor de gribfiles selecteer ik een redelijk grote regio (ongeveer Bretagne, UK en Duitse Bocht) zodat ik ook de beweging van de luchtdrukgebieden kan volgen.

UGrib

Zondagavond op Texel zien we dat we woensdag pas weer verder gaan: tot die tijd krijgen we een noordenwind of geen wind, woensdag draait ie kalmpjes naar het zuidwesten en donderdag krijgen we veel wind. Heel veel wind. Vóór donderdag moeten we elders zijn. Eerst denken we aan Terschelling, maar als blijkt dat mijn broer daar nog niet aanwezig is kiezen we toch voor het idyllische Vlieland. Maar eerst genieten op Texel.

Dat gaat prima hoor. We huren weer fietsen, doen boodschappen in de herstelde Spar en maken een ritje naar Den Burg waar een oude schoolvriendin van ons zojuist haar versgebouwde huis betrokken heeft. We maken kennis met het fenomeen krukelpaadje (een smal schelpenweggetje dat ooit door schapenhoeders gebruikt werd en waar nu de huurfietsen overheen knerpen)

KrukelpadBoerderij/stal

, verbazen ons over de halve boerderijen/stallen (die zijn naar het zuidwesten gebouwd natuurlijk) en halen herinneringen op van ons eilandbezoek van 2 jaar geleden. Geweldig mooi is het hier toch. En heet. Aan de temperatuur is te merken dat er een weersomslag komt, de onweersbuien van afgelopen zaterdag en de dinsdag laten dat ook zien. We horen hier op Texel ook pas de verhalen over hoe die buien huisgehouden hebben op de Zwarte Cross; mensen kijken ons aan als ik vertel dat we toen aan het varen waren. Was dat niet gevaarlijk? Welnee, jullie onweersbui was heftig maar wel 200 km verderop. Wij genoten van een onbelemmerd uitzicht op de Melkweg en ver vuurwerk aan de horizon.

Ondertussen begint het te kriebelen, we willen verkassen. Zeker omdat we zien dat de vakantiedrukte aan het groeien is, en Vlieland toch bekend staat als een haven die altijd vol ligt. Woensdagochtend gaan de trossen dan ook los, op naar de Paardenhoek. De Texelstroom doen we dan met stroom mee, op de Paardenhoek gaat ie kenteren en dan precies op de ingang van de Vliestroom krijgen we weer een zetje in de rug. Ondertussen zal de wind kalmpjes van west naar zuid draaien zodat we een relaxed ritje verwachten. Klopt in grote lijnen ook wel, alleen draait de wind wel heel ver naar de zuid. Ineens varen we plat voor de wind, dat betekent zoveel mogelijk zeil zo ver mogelijk naar buiten zetten. Pak jij de spiboom even? Oh nee, die hebben we nog niet! Daar is maar een oplossing voor: zelf aan het werk.

Spiboom

Ik hou dit iets meer dan een uur vol maar ben blij als we bakboord uitdraaien richting de haven van Vlieland. Die begint al aardig vol te lopen, maar we krijgen nog net een van de 3 overgebleven boxen. Achter ons komt nog een stoet boten binnen, die krijgen een plekje in de gangpaden als de havenmeester met het zogenoemde stapelen begint. Elk hoekje van de haven wordt benut om bootjes neer te leggen, en het wordt heel snel heel druk! Als ik de nieuwe weersverwachtingen ophaal zie ik de reden: de verwachte windkracht 6-7 is bijgesteld naar boven. We krijgen een dikke 8 om onze oren in de haven.

Windkracht 8

Geen toevals-shotDie windkracht, gecombineerd met de windrichting (zuidwest) en het springtij zorgt voor een boulevard met natte voetjes. We zijn blij dat we vast liggen! Het waait zo hard dat er in de beschutte haven golven ontstaan waar de toppen van af waaien over de steigers heen.

Natte boulevard

Ondanks het weer gaan we gewoon dingen doen: naar de vuurtoren, naar het dorp Oost-Vlieland (het dorp West-Vlieland is al in de zee vergaan), waar men slechts bij een zeer beperkt aantal uitspanningen het fenomeen 'lunchkaart' lijkt te kennen.

Restaurant Plezant

We huren weer fietsen en gaan dwars door de Hoge Duinen naar het Posthuys voor een excursie met de Vliehors Expres.

Vliehors expres

Een ontzettend boeiende excursie naar een deel van het eiland waar niet zoveel mensen komen en waar Joris de zeehond op commando zijn koppie boven het water uit steekt. Hij durft dit keer niet aan land te komen (bang voor de foto?), zo'n 143.237 vliegbeesten doen dat wel en worden door de truck wreed uit hun slaap gewekt.

Sorry!

Zaterdag 17 juli is de dag van de jaarlijkse zomermeeting van Zeilersforum. Daar willen we eigenlijk graag heen, dus om 9 uur gaan we rond de kentering van het tij de haven van Vlieland uit op weg naar Trintelhaven (een werkhaventje halverwege de dijk Lelystad-Enkhuizen). We scheuren over het water, de grondsnelheid ligt soms boven de 10 knopen tot we bij de Boontjes stroom en wind tegen krijgen. Bijna anderhalf uur lang beuken we de golven voor ons opzij, terwijl de regen zo hard in het gezicht striemt dat we zonnebrillen dragen. Aan de zuidkant van de Afsluitdijk zien we mooier weer dus we zetten door.

Stuurman Peter

Na de dijk waait de wind uit een iets gunstiger hoek, bovendien trekt ie nog wat aan ook. Het is nu werken geblazen aan boord, als elke IJsselmeergolf netjes genomen moet worden en de boot zelfs met alleen genua op nog loefgierig is. Het harde werken wordt wel beloond, want op de afgesproken tijd zijn we op onze bestemming na een tocht van 57,5 mijl in 10,5 uur. Zodra de boot vast ligt duiken we het barbecue-feestgedruis in, en met een totale opkomst van zo'n 50 man mogen we spreken van een succesvolle meeting. Toch bijzonder dat er elk jaar zowel nieuwe mensen als oude bekenden op komen dagen! Het enige nadeel van deze locatie is de zendmast: bij het binnenvaren van de haven slaat mijn windmeter op hol. Hij geeft 99,9 knopen wind aan (dat is zeg maar orkaankracht) en de wijzer die de windrichting aangeeft draait rondjes als een op hol geslagen klok. Andere boten met dezelfde windmeter lijden aan hetzelfde fenomeen, dat overigens voor zover ik kan zien geen blijvende schade oplevert; bij weer anderen gaan LED-lampjes spontaan branden en er wordt zelfs een poging ondernomen om met dit toevallige verschijnsel een complete feestverlichting aan te leggen. Het is duidelijk dat de straling van de zendmast vrij stevig is hier, we kunnen het nu allemaal met eigen ogen zien.

 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen