Tussen Pasen en Pinksteren PDF Afdrukken Email
Geschreven door Dennis   
zondag, 09 mei 2010 15:47

Zaterdag 1 mei was een bijzondere dag: mijn oma vierde haar 90e verjaardag. Een reden voor een feest, nietwaar? Gelukkig is ze gezond van geest en doet haar lichaam ook nog aardig mee, we hopen haar nog vele jaren bij ons te mogen hebben.

Het feest zorgde wel voor een chaotische zaterdag. We hadden nog een verjaardag te vieren, Anton moest nog terug naar huis gebracht en Lisanna (vriendinnetje van Monique) opgehaald worden, want we wilden toch echt wel een lekker stukje zeilen! Dat bleek allemaal iets te veel voor één dag, dus de afvaart werd uitgesteld tot zondagochtend.

Grijs, nat en winderig begon die dag. Gelukkig stond de wind in de goede hoek om op ons dooie akkertje naar het Greveilngenmeer te toeteren, want we hadden de dametjes beloofd om op de onbewoonde eilandjes te gaan slapen. Na het nodige gesjouw om alles aan boord te krijgen konden we de pakken aantrekken en de lijnen los. Het zeilen ging prima, als je voor de wind vaart merk je minder goed dat het steeds harder gaat waaien. Qua sluizen zat het wat tegen, de ene was stuk en de ander besloot vlak voor onze neus dicht te gaan. Maar uiteindelijk lagen we om kwart over 6 in Bruinisse. Tijd om een potje te koken, we hadden honger!

Haven Bruinisse

Blijkt de gasfles ineens leeg te zijn. Stom! Gelukkig zit er in Bruinisse wel een leuk restaurant waar we nog niet eerder gegeten hadden, dus bij deze kan ik mededelen dat Cafe-Restaurant De Meeuw een leuke kaart heeft met vriendelijke prijsjes.

De nacht wordt gekenmerkt door een toenemend gehobbel en geklots aan boord; als we wakker worden zien we waarom: de wind is in de haven aangetrokken tot boven de 30 knopen, dat heet een dikke windkracht 7 en ik sluit niet uit dat we buiten nog wel een vlaagje windkracht 8 voorbij zouden zien komen. Dat is geen weer om te varen, zeker niet met een logeetje aan boord. We vermaken ons in en om de boot, bijvoorbeeld in de haven van Bruinisse.

Mossel

Vliegeren

Nadat de vliegeraars natgeregend en de vliegers stukgewaaid waren, moesten we ons maar weer vermaken met wat spelletjes in de boot met de kachel aan. Een echte verwaaidag dus.

Dinsdag begint met prachtig weer: halfbewolkt maar weinig wind, rond de 10 knopen, soms 15, dus de helft van gisteren. We zetten het koersje naar Brouwershaven uit en maken ons klaar voor vertrek, waarbij we de waarschuwingen van een oud Bru-lid negeren. Eenmaal buiten de haven gaat de genua uit, we varen halve wind met een aardig gangetje en genieten van de actie. Gaandeweg moeten we echter steeds hoger varen en dat is met een toenemende wind niet echt prettig. Met bijna 30 knopen over dek sleurt L'avalanche zich door het water, de kids worden vastgezet met de lifelines, de boot gaat zelfs op alleen een genua flink oploeven (maar loopt niet uit het roer) en de golfhoogte neemt toe zodat we allemaal drijfnat gespoeld worden. Niet comfortabel... en als de wind dan nog verder naar het noorden draait, zodat we moeten gaan opkruisen, nemen we het besluit om het eerste het beste haventje in te varen dat we tegenkomen. Dat blijkt op zo'n onbewoond eiland te zijn, pal voor onze neus nota bene, op nog geen 200 meter. Zeil weg, motor aan, haven in (even laten zien dat ik strak kan inparkeren) en maar eens rondkijken waar we nu aanbeland zijn. Maar voor we tijd hebben om rond te kijken, worden wij al besnuffeld en begluurd.

Wilde... ponies?

De beruchte wilde paarden (het zijn ponies, maar dit terzijde), zijn zo tam als wat en eten uit je hand! De twee dametjes vinden dat helemaal niet erg en vermaken zich prima met de beesten. Ziet u trouwens de zon op deze foto? Die liet zich sinds we daar in het haventje lagen, steeds vaker zien. Het werd zelfs warm genoeg om pootje te baden.

In prachtig weer hadden we de tijd om uit te blazen, te genieten van het water (Lisanna heeft het zelfs van heel dichtbij gevoeld, bekeken en beleefd, gelukkig hadden we nog droge kleren over) en zelfs wat klusjes op de boot te doen. Een babbeltje hier en daar en het was goed.

Door de verwaaide maandag was het de volgende dag alweer tijd om naar Noordschans te varen. Een lange rit met 3 sluizen, wind uit een minder prettig hoekje maar aan de andere kant, een schoonvader die een dagje mee wil varen. Zes man aan boord, volgens de documentatie mag het allemaal. We hebben afgesproken om hem op te pikken bij de Grevelingensluis. Als wij daar aan komen varen, gaat in de verte de brug open. Omdat we geen zin in vertraging hebben zo vroeg op de dag, bellen we pa dat ie even een sprintje naar de opstap-steiger moet trekken, doen wij ondertussen het gas erop. Ik leg de boot strak stil langs de steiger, pa stapt op en ik trek de gashendel weer open om onder de brug door te piepen. De hele actie heeft nog geen halve minuut geduurd, de sluismeester heeft ons blijkbaar gezien en we mogen mee. Voor pa het door heeft liggen we alweer vast aan de sluismuur.

Tussen Grevelingen en Krammer moeten we motoren vanwege de wind, maar op het Volkerak kan de witte motor weer aan. Er komt wat wind, een beetje zon en met een warme bak koffie is het dik genieten.

De wind schift nog een beetje zodat bijna het gehele Volkerak bezeild is. Wel weet de wind geen keuze te maken tussen 4 en 20 knopen, wat de zeilvoering wat ingewikkeld maakt. De Volkeraksluis zit mee dit keer, ook op het Hollands Diep gaat de wind weer meehelpen en zo zijn we alweer op ons eigen vaargebiedje aanbeland. Terwijl de wind nog even wat aantrekt parkeren we de boot tussen de palen, ruimen op en brengen pa terug naar zijn auto in Bruinisse. Voor de tweede keer deze week eten we in dat stadje, dit keer een vette hap met vis op de kade. Prima tocht, een logee die moe is van alle indrukken

en een korter kluslijstje dan voor deze trip. Mooi toch?

Laatst aangepast op zondag, 09 mei 2010 21:58
 
Een nieuwe site PDF Afdrukken Email
Geschreven door Dennis   
dinsdag, 27 april 2010 23:54

Zoals u ziet ben ik overgestapt op een nieuwe site! Dat had technische redenen (Google besloot een stuk gratis software niet meer te leveren op voorwaarden die voor mij acceptabel waren), het is niet anders... de komende tijd ben ik bezig om een deel van de oude site te importeren in de nieuwe, links naar de oude site te maken zodat die als archief beschikbaar blijft, de nieuwe site van wat extra functionaliteit te voorzien en dergelijke.

Ik hoop dat het bredere design prettiger leest voor iedereen. Ook de zoekfunctie moet een stuk beter werken dan voorheen. Wat ik verder nog ga toevoegen weet ik allemaal nog niet, ik wil er wel een fleurig geheel van gaan maken ;)

 
Marifonie voor gevorderden PDF Afdrukken Email
Geschreven door Dennis   
dinsdag, 27 april 2010 23:35

Eindelijk kan ik melden dat ons schip op het gebied van marifonie (een soort walkietalkie-systeem voor de scheepvaart) helemaal voldoet aan de Nederlandse en internationale wetgeving. Dat had wat voeten in de aarde, leest u mee?

Ergens halverwege januari was er bij mijn favoriete watersportpostorderbedrijf een aanbieding: prachtmarifoon voor nog geen 100 euro. Omdat die van ons uit België afkomstig was en derhalve niet op de Nederlandse binnenwateren mag gebruikt worden (zie bv de ZeilersWiki), leek deze aanbieding een prima idee voor ons! Het apparaat besteld, weekje later in de boot gebouwd (het paste zelfs in de bestaande beugel)...en toen begon het gemekker.

Zelf inprogrammeren van de ATIS is niet mogelijk bij dit model. Ook bleek kanaal 31 niet geactiveerd te zijn. Dit kanaal is, ongeveer alleen in NL, in dienst als havenkanaal en daarom erg nuttig. Gebeld met Compass, hoe lossen we dit op. Na tig telefoontjes gedurende twee weken zijn we eruit: Compass blijkt dit niet op te kunnen lossen want men mist de apparatuur ervoor. Ik mag het apparaat kosteloos retourneren, ook al wordt het wat later dan de normale retourneringstermijn. Netjes, toch? Nou nee, het lost mijn probleem niet op. Ik bied aan om de zaak om te ruilen tegen een andere marifoon, die door Compass geprogrammeerd en al afgeleverd kan worden. Ik wil er zelfs voor bijbetalen, het moet gewoon kloppen aan boord. Compass vindt het prima, de marifoon gaat retour en 26 februari ontvang ik de Icom M-33.

Icom M33 marifoon

Geen ATIS-code in het apparaat! En volgens het boekje geen kanaal 31. Krijg nou wat. Marifoon retour naar de winkel met het verzoek om wat codes erin te hangen. 1 maart verzonden.

Twee weken later maar eens bellen, hoe lang gaat het nog duren. Week of twee meneer, ding moet naar Duitsland terug. Goed, bel ik 1 april weer. Nee meneer, die is er nog niet, er is iets geks aan de hand. Maar volgende week is ie er hoor! Week later weer bellen, want geen marifoon. Nee meneer, er is hier iets heel raars aan de hand maar hij is er over een week hoor!

22 april ben ik het zat en besluit ik mijn laatste belletje te doen. Toevallig heeft de vriendelijke klantenservice-medewerker net het pakketje voor haar neus (right... dat geloven we meteen), ze zal het meteen met de post meegeven en dan wordt het zaterdag bezorgd. Vandaag is het dinsdag. Ik heb eerst maar even naar huis gebeld met de vraag of er al een pakketje bezorgd was. Gelukkig bleek dat het geval, nou hoef ik in elk geval geen scheldpartijen af te vuren op de klantenservice die hier toch heel veel geluk heeft gehad met een geduldige klant... maar ik ga me nog 3x achter mijn oren krabben voor ik weer bij ze ga postorderen.

 

Laatst aangepast op dinsdag, 27 april 2010 23:53
 
« Start  Vorige   11   12   13   14   Volgende   Einde   »

Pagina 12 van 14