De start: warm en winderig PDF Afdrukken Email
vrijdag, 28 mei 2010 00:04

Nou, daar gaat ie dan. Deel 1 van het reisverslag, de planning is 4 of 5 delen.

Donderdag 12:00. Ondergetekende pikt Azimuth! op van station Dordrecht. De Aygo is redelijk volgeladen maar de enorme rugzak van onze enige vrouwelijke crewlid vindt geduldig een plekje. Anderhalf uur later ligt alles aan dek, klaar om gestouwd te worden. NB Dit is niet alles, ik was de avond ervoor al heen en weer geweest.

Om half twee heeft alles een plekje. We genieten nog even van het prachtige weer en gooien dan de trossen los, op weg naar de Haringvlietbrug die in dit jaargetijde de onhebbelijke eigenschap heeft om op werkdagen de dienstdoende ambtenaar reeds om 15:30 naar huis te sturen.

Het water is spiegelglad en we gaan dan ook op de motor naar de brug. Het zal ons toch niet overkomen dat we de Pinkstertrip missen vanwege die stomme brug :D Maar goed, we komen hier om te zeilen, we wachten geduldig op de voorspelde 13 knopen wind uit het Noorden.

Die 13 knopen hebben we wel gevonden na de brug, ze lagen alleen in het noordwesten in plaats van in het noorden zoals de gribjes dachten. Dat betekent opkruisen langs Tiengemeten door het Hellegat, in plaats van relaxed halvewind crossen... Mja, dat moet dan maar he. Halverwege komen we erachter dat de wind het wel leuk vindt hier en trekken we rif 1 erin. Nog wat later mag rif 2 ook erbij en dan is de boot weer lekker onder controle.

De afspraak met de rest van de bemanning, Hen3 en Treamos, was: tussen 18:00 en 20:00 in de oude haven van Hellevoetsluis. Strak om 19:30 leggen we de boot aan de kade, we zijn moe en hebben honger. Tijd voor een hapje eten bij een hamburgertent.

We hadden bedacht dat we om 2:00 wel naar buiten konden, maar de gribfiles geven 0-2 knopen wind aan tussen 0:00 en 9:00 en dat lijkt ons geen goed begin van de trip. We steken de koppen bij elkaar voor een nieuw plan. Internetbytes vliegen door de lucht, blijkbaar houden ze wel van een biertje.

Het nieuwe plan bevalt dit team van avondmensen een stuk beter: we gaan om 12:00 door de sluis. Uitslapen dus! Op de motor tuffen we naar de grote zwarte deuren waarachter het zilt ligt te wachten. Zodra we kunnen zetten we zeil op een extreem rustig Slijkgat, Hen3 duikt de kajuit in omdat ie nog niet helemaal van zijn forumverslaving genezen is en wij genieten van het ruisen van de zee, de meeuwen, de verdwenen vliegjes en het idee dat we over 24 uur weer land in zicht zullen hebben.

De komende 50 mijl zullen we onderweg zijn naar ons eerste waypoint, de NHR-SE. Met 8 knopen grondsnelheid gaan we daar nog voor de avond arriveren, dus we zullen met licht naar de overkant kunnen. Dat lijkt wel zo prettig.

Laatst aangepast op vrijdag, 28 mei 2010 00:06

Pinkstertocht naar Engeland PDF Afdrukken Email
donderdag, 27 mei 2010 10:17

Afgelopen weekend heb ik met wat forumgenoten een oversteek naar Engeland gemaakt. Beetje vergelijkbaar met mijn trip van vorig jaar, maar nu was ik zelf de schipper zonder backup van een meer ervaren iemand. Het eerste deel van het verslag is inmiddels hier te lezen.

Nog een gast erbij PDF Afdrukken Email
zondag, 16 mei 2010 21:40

Met Hemelvaart zou er weer gevaren worden. Dit keer met een nieuwe gast aan boord: ons weekendpleegkind Anton zou mee gaan, op wat voor hem de eerste meerdaagse zeiltocht zou worden. Spannend, want hoe zal dat gaan? Hij brengt wat problematieken met zich mee, tenslotte.

Het weer leek in ieder geval mee te gaan werken. Hadden we op Hemelvaartsdag nog een spatje regen, daarna werd het droog. De wind bleef waaien maar binnen redelijke grenzen. We hadden hem wel pal tegen, maar goed, we kunnen opkruisen.

Middelharnis bleek goed bereikbaar, waren we nog nooit geweest en het was op deze opkruisdag een goed alternatief voor Stellendam, het oorspronkelijke doel dat dankzij de extra mijlen vanwege het opkruisen toch wat ver weg bleek te zijn.

Vrijdag brak het zonnetje door en dobberden we onder een strakblauwe hemel naar Stellendam. Onder de bezielende leiding van Anton die voor ons de boeien in de gaten zou houden en de ongelofelijke windsnelheden van 1-3 knopen (vrijwel windstil dus) konden we wat mooie plaatjes maken.

Monique heeft op onze vorige boot eens op de giek gezeten en wilde dat op de nieuwe boot ook. Nu, dat kan. Reddingsvest aan, grootzeilval aangehaakt, papa aan de lier en dochterlief de lucht in. Ter vergelijking doe ik hierbij de foto van dit jaar en die van een jaar geleden...

En Anton, hoe is het daarmee vergaan? Boven verwachting goed. Hij vermaakte zich prima, wist zich een plek aan boord te veroveren, werd zowaar handig bij op- en afstappen (behalve als vermoeidheid in de weg zat) en heeft weer wat mooie uitspraken aan ons herinneringenboekje toegevoegd. Komt ie uit de kajuit naar boven terwijl we al een uur onderweg zijn, en vraagt dan: "wanneer gaan we eigenlijk zeilen?".

Maar de mooiste uitspraak was van Monique. Die vond dat we zo lekker weinig gezeild hadden. Dan heb ik nieuws: we hebben meer uren gezeild per dag dan ooit tevoren. Langzaam maar zeker beseffen we dat we echt een heel goede keuze hebben gemaakt door dit schip te kopen.

« Start  Vorige   11   12   13   14   Volgende   Einde   »